03 August, 2022

Երեւանի Ցոյցի Տարեդարձին

Այսօր, օգոստոս 3ին, լրացաւ ուղիղ մէկ տարի այն օրից, երբ հազարաւոր ժողովուրդ յուզւած, ալեկոծ ծովի պէս յորձանքներ տալով՝ գնաց եւ զարկւեց Էջմիածնի մրափող պարիսպներին, խանգարելով նրա դարաւոր նիրհը:

Խռնւեց ժողովուրդը մի թիզ հողի վրայ, որտեղ մարդիկ խմբւում էին աղօթելու. և փոխանակ աղօթքի, բողոք բարձրացրեց անիրաւութեան և բացարձակ յափշտակութեան դէմ գրոհ տալով դէպի Էջմիածին, ստիպելու որ ոչ ոք, ոչ մի հոգևորական իրաւունք չունենար աւազակային հրովարտակը օրինաւոր ճանաչել և նպաստել նրա իրագործման:

Գնում էին ժողովրդի բոլոր դասակարգերից, խառնի խուռն ցոյցի դրօշակ բարձրացրած, գնում էին բոլորը մի սիրտ մի հոգի դառած, մի գաղափարով բռնւած, գնում էին, կանգ չառնելով ոչ մի արգելքի դիմաց և գնում էին որպէս հեղեղ, որը քանդում, աւերում է իր ճանապարհի վրայ հանդիպած ամէն մի խոչնդոտ:

Եւ գնում էր ժողովուրդը արհամարելով ոստիկանութեան դիմադրութիւնը, պատռելով ստրաժնիկների շղթան, յետ քշելով զօրքերի յարձակումը, լռեցնելով զալպերի խմբային որոտը, մի արտասովոր ոգևորութեամբ, մի վիթխարի մոլեգնութեամբ, որի նմանը շատ քիչ անգամ է վիճակւած տեսնել:

Բայց ինչ էր ժողովրդի պահանջը: Մի՞թէ եկեղեցական գումարների յափշտակութիւնը և կալւածների գրաւումը – նիւթական այդ սոսկ կորուստը, եկել էր աղմկելու հայ ժողովրդի խաղաղութիւնը:

Ոչ, այդ շատ քիչ քիչ...

Հայոց կաթողիկոսին դարձրին իրաւազուրկ, հոգևորականութիւնից խլեցին շատ իրաւունքներ, հայը չբողոքեց:

Խափանեցին Հայոց Հրատարակչական ընկերութիւնը, և մերկերին և քաղցածներին խնամող Բարեգործական ընկերութիւնը – հայը էլի չբողոքեց:

Մի անլսելի բարբարոսութեամբ փակւեցին հարիւրաւոր հայ դպրոցներ և հազարաւոր մանուկներ փողոց շպրտեցին՝ հայը դարձեալ չբողոքեց:

Մի՞թէ, կրկնում ենք, նիւթական այդ սոսկ կորուստն եկել էր աղմկելու հայ ժողովրդի խաղաղութիւնը:

Ո՛չ – նրա վրդովմունքի բողոքը այն սիստեմատիկ հալածանքի դէմ էր, որը ուղղւած էր հայի անհատական, ազգային իրաւունքները խեղդելու, չէզոքացնելու նպատակաւ:

Հայը վաղուց զգում էր մի սոսկալի հալածանք ազգային և ցեղական առանձնայատկութիւնների, լեզւի, սովորութիւնների և կրօնական ուրոյն իրաւունքների, դաւանանքների դէմ, նա զգում էր մի տմարդի բռնութիւն իր անհատական ձգտումների, զգացմունքների և հոգեկան ուրոյն պահանջների վերաբերմամբ: Նա պարզ տեսնում էր իր առաջ դրւած ռուսացման ստոր ծրագիրը նիւթական զրկանքների միջոցով, և մի առիթ էր փնտռում ցոյց տալու իր բռնակալին, որ հայը բարոյապէս էլ այնքան մեռած չէր, որ նրա վերաբերմամբ կարելի լինէր ամէն տեսակ ոտնձգութիւններ անել և անպատիժ մնալ:

Առիթը ներկայացաւ. հրատարկւեց Յունիսեան 12-ի աւազակութիւն, կողոպուտ և եկեղեցիների դռները և կասսաները կոտրելու հրաման արձակող խայտառակ մանիֆէստը. ցնցւեց հայ ժողովուրդը, խօսեց նրա մէջ ազգային իրաւունքների և անհատական ձգտումների բողոքը, անբռնաբարելի ձայնը, և նա գլուխ բարձրացնելով ռուսաց ապուշ ցարի, ապուշ Պլէվէների, Գալիցինների դէմ համարձակօրէն յայտարարեց որ նա կայ, նա կը մնայ որպէս մարդ, որպէս հայ, թէկուզ Կովկասի իւրաքանչիւր քարը հայի արիւնով ներկւի:

Եւ այս խօսքերով հայը նետւեց ցոյցերի ասպարէզ. սպանւեց, սպաննեց և շարունակում է սպաննել, մինչև որ կը վերականգնւի նրա բռնաբարւած իրաւունքները:

Ահա այդ կռւի սկզբնաւորութիւնը արւեց Երևանում անցեալ 1903, օգոստոս 5ի հռչակաւոր ցոյցով, որի գեղեցիկ յիշողութիւնը մենք այս թռուցիկով նորոգում ենք մեր ժողովրդի մտածողութեան մէջ, որպէս մեծ օրի տարեդարձը:

Հ.Յ.Դ. Ինքնապաշտպանութեան Կովկասեան Կօմիտէ

«Դրօշակ» - Սեպտեմբեր 1904
Թիւ 9 (150)