28 October, 2019

Զաւարեան Մուշի Մէջ


910-911 ուսումնական տարին էր: Զաւարեան թողած Կովկասը՝ եկած էր կիսաւեր Տարօնը կենդանութեան ոգի եւ մտաւոր լոյս բերելու:

Նոյն տարուան դեկտեմբերին էր որ Զաւարեանի հրաւէրով Մուշ պաշտօնավարութեան կ'երթար Բաբերդէն, Կովկասէն, Վանէն ուսուցիչներու շարք մը: Վանէն գացողներու թիւը հինգ էր: Մեծ ոգեւորութեամբ ճանապարհ ընկանք դէպի Մուշ, տեսնելու Հայոց հին Աստուածներու, Մամիկոնեաններու, Տարօնի առիւծներու հայրենիքը, պաշտօնավարելու Դաշնակցութեան պատկառելի գործիչ Զաւարեանի ղեկավարութեան ներքեւ:

Ճանապարհի ցուրտն ու բուքը հաճոյքով տանելով հասանք Մուշի Առաջնորդարանը, ուր Զաւարեանի շնորհիւ մեծ եռ ու զեռ կը տիրէր: Անհամբեր կը սպասէինք տեսնել Դաշնակցութեան սիւներէն մէկը, Էջմիածնի Կեդրոնական Ժողովի հռչակաւոր նախագահը: Առաջնորդարանի մէկ անշուք սենեակը գիրքերու մէջ կորած, ուսուցիչ-ուսուցչուհիներով, գիւղացիներով շրջապատուած, կը զբաղուէր ուսուցիչներու քննութեամբ գիւղացիներուն հրահանգ տալով:

Անոր ամուր կամքի եւ տոկուն ջանքի շնորհիւ, կիսաւեր Մշոյ ամբողջ դաշտը եւ մասամբ Սասուն, դպրոցներու ցանցով մը ծածկուեցան: Դպրոցներու թիւը 70-ի կը հասնէր 420 աւելի ուսուցիչ-ուսուցչուհիներով:

Երբ գիւղական ուսուցիչները, իրենց գիւղական անտանելի պայմաններու մասին գանգատելու կը պատրաստուէին, տեսնելով անոր իրենցմէ ոչ աւելի նախանձելի պայմանները, չէին համարձակեր գանգատել: Գանգատողներուն նա ունէր պատրաստ խօսքեր, որոնք կ'ամոքէին ուսուցիչներու ամէն տառապանքը եւ նոր ոգի, նոր եռանդ տալով գործի կը մղէին զանոնք:

Զաւարեան շատ անգամ իր համեստ ճաշասեղանին եւ թէյասեղանին մասնակից կ'ընէր ուսուցիչները: Պէտք էր տեսնել այն ոգեւորութիւնը, զոր կը ստեղծէր անիկա, սեղանին շուրջը. մերթ իր սուր եւ մտերմական կատակներով, մերթ իր կրթական գործի վայրերուն ապագային պատկերացումովը: Հացի իւրաքանչիւր պատառի կամ թէյի գաւաթի հետ ծրագիրներ էր որ կը յղանար: Շաբաթ չէր անցներ որ 2-3 շրջաբերական չըստանայինք մանկավարժական, գիւղատնտեսական հարցերու մասին: Եւ գիւղերու հոգաբարձութիւնները, շնորհիւ անոր ոգեշունչ գործունէութեան եւ հրահանգներուն, ուսուցիչներէ աւելի գործի կորած էին:

Իտէալիստ տեսուչ, քուն ու դադար չունէր, մերթ ձի նստած, երբեմն նոյնիսկ մէն մինակ, Սասունի բարձրունքները կը մագլցէր. Մշոյ դաշտ կը վազէր: Տեղ մը դպրոց կոչուած ախոռներու պատուհանները կը շինէր ինք իր ձեռքով: Մէկ ուրիշ տեղ դպրոցի համար նոր շէնքի մը ծրագիր կը կազմէր: Անոր ննջարանը ախոռներու սաքուն էր, անկողինը՝ իր եափունջին կամ թաղիքն էր: Իր ջանքով եւ ազդեցութեամբ Կովկասէն, Պոլսէն եւ ուրիշ տեղերէ ամէն շաբթուն դասագրքեր, ընթերցանութեան գրքեր, քարտէսներ կը տեղային Մուշ:

Այդ ուսումնական տարուան վերջը բաղդ ունեցանք, վերջին անգամ ըլլալով – Զաւարեանի շուրջ հաւաքուիլ Առաքելոց վանքի մէջ, ուր յաջորդ տարիներու համար ընդարձակ ծրագիր մը պիտի պատրաստուէր: Բայց զանազան պատճառներով չիրագործուեցաւ:

Վստահօրէն կարելի է ըսել որ եթէ Մուշի կրթական գործը իր հսկայ ծաւալով 5 տարի միայն շարունակուէր, Մուշ պիտի դառնար Տաճկաստանի տիպար կրթական կեդրոն մը: Բայց հայ դժբախղդ իրականութիւնը խոչնդոտներ յարուցեց Զաւարեանի դէմ:

Մուշի քաղաքական ժողովին եւ Խարախանեան Սրբազանին շատ ալ հանդուրժելի չէին Զաւարեանի ուղղամտութիւնը, հաշուեպահանջական ոգին, անոր մտրակող լեզուն: Բայց Զաւարեան երկար ատեն պայքարեցաւ բոլոր արտաքին ու ներքին խոչնդոտներու դէմ: Սակայն յաջորդ տարին գործը այնքան բարդացուցին որ այլ եւս անկարելի էր շարունակել: Գաղափարի մարդը դառնացած սիրտով թողուց իր այնքան ոգեւորութեամբ սկսած գործը եւ հեռացաւ:

Յարգանք աճիւններուդ, ո՛վ իտէալապաշտ մարդ: Ընկերդ եւ գաղափարակիցդ Քրիստափոր Միքայէլեան ինկաւ կարմիր, մարդասպան հրէշ մը ջախջախելու ճանապարհին: Դուն ալ ինկար հսկայ հրէշ մը, տգիտութիւնը փշրելու ճանապարհին: Դուք ինկաք բայց ձեր երկուքիդ դրօշակն ալ պիտի շարունակեն ծածանիլ ու ձեր սկսած գործը պիտի բարգաւաճի:

Մռայլ
«Աշխատանք», Վան
Կիրակի 20 Հոկտեմբեր 1913, Թիւ 49