21 December, 2021

Նախ Մարդ (Խօսք Հայ Երիտասարդութեան). Նժդեհ

Չէ կարելի միաժամանակ վատ մարդ, բայց և այնպէս լաւ Հայ լինել: Անկարելի է անհատի համար, առանց կեղծիքի անձնական կեանքում նիւթակրօն, իսկ ազգային գործերում գաղափարապաշտ լինել: Նա, որ իրեն զգում է որպէս «ժամանակաւոր շունչ և կենդանութիւն առած մեքենայ», չէ կարող հասարակական ասպարէզում երևան գալ որպէս կենդանի հոգեկանութիւն: Նա, որ որպէս մարդ իտէալականացնում է նիւթն ու նրանից բխող բաւականութիւնները, որ կեանքի նպատակը համարում է կրաւորական հաճոյքները, որպէս Հայ չէ կարող լինել անձնւէր, արի, հայրենապաշտ: 

Միևնոյն մարդու մէջ չեն ապրիր միաժամանակ ստրկամիտն ու ազատատենչը: Նա կամ մէկն է, կամ միւսը: Սեղմ ասած՝ չէ կարելի որպէս մարդ, կեանքում դաւանել անձնական երջանկութեան վարդապետութիւնը, իսկ որպէս գործիչ, առանց կեղծիքի ընդունիլ Դոստոևսկուն, թէ մարդկութիւնն ապրում է ոչ թէ երջանկութեան, այլ անսահման կատարելագործման համար: Այո՛, չէ կարելի անկատար մարդ, բայց կատարեալ Հայ լինել: Միայն մարդ կոչւելու արժանին կարող է արժանաբար Հայ կոչւիլ: Դա այբուբենական մի ճշմարտութիւն է, որ երկար իմաստասիրութիւն չի վերցնում:

***

Նախ մա՛րդ: Դա նշանակում է զգալ իր հոգու մէջ ներկայութիւնը որևէ բարձր բարոյական իտէալի: Դա նշանակում է իր էութեան մէջ զգալ անվերջ բոցավառումն այդ իտէալի սրբազան կրակի:

Իտէա՛լ եւ աննւազ ձգտում է դէպի այդ վերջինը,– ահա թէ ի՛նչն է մեզ իրաւունք տալիս մարդ կոչւելու:

Կենդանի արև՛, որ այրում է ներքուստ և լուսաւորում է ու ջերմացնում իր հոգևոր շրջապատը:

Այդ դէպքում միայն մարդս դադարում է մնալ այն տխուր արարածը, որի ճակտին ծանօթ բարոյագէտի զայրոյթը «կենդանի դիակ» անունն է դրօշմել:

Նազովրեցին կուսուցանէր, թէ մարդուս մէջ ապրող հոգին աւելի արժէ քան ողջ աշխարհը:

Նոյնը,– գեղեցկագոյն բանն այս աշխարհում նկարագիրն է, վսեմ ու ազնւական:

Իտէալ, իտէալապաշտութիւն,– դա միակ միջոցն է, որի շնորհիւ տգեղ ու տկար հոգիներն ու նկարագրերը կը գեղեցկանան, կը բարձրանան, կը փարթամանան:

Անիմաստ ու դատապարտելի է մարդկային կեանքը, եթէ դա ծառայութիւնը չէ իտէալի, կատարումը բարոյական պարտականութեանց:

«Երկու բան լցնում է իմ հոգին միշտ նոր հիացումով ու յարգանքով – աստղալից երկինքը՝ գլխիս վերև, բարոյական օրէնքը՝ սրտիս մէջ», ասել է մեծ իմաստասէրը:

Նոյնը,– «Վարւիր այնպէս, որ կարողանաս ասել ամեն մէկին՝ վարւիր ինձ պէս»:

Եղիր իտէալիստ, երիտասա՛րդ ընթերցող, քանզի նիւթապաշտը դառնում է մարդ-մեքենայ, կոկորդ ու ստամոքս միայն. իսկ նմանը և՛ ապրում է, և՛ չի ապրում, իսկ նմանը աւելի անասուն է քան մարդ:

Եղիր իտէալի ընդունակ և բաւական մի համարիր իմացականութեամբ զարգացումը, որ առանց սրտի կրթութեան, աշխարհի չարիքները մեղմացնելու փոխարէն, աճեցնում է յաճախ:

Եղիր ընդունակ՝ ինքնանորոգումի ճամբով սատար հանդիսանալ հասարակութեան բարոյական վերանորոգումին, խորապէս գիտակցելով, թէ միակ մարդը, որին կարող ես բարձրացնել – դու ինքդ ես: Սկսիր քեզնից: Եւ իմաստունի հարցին, թէ «ի՞նչ կուզէիր լինել կեանքում,– յանուն ճշմարտութեան թոյնի բաժակը դատարկելու դատապարտւած Սոկրա՞տը, թէ ճշմարտութիւնից դուրս ապրող խոզաբարոյ մի էակ»,– դու պատասխանիր՝ առաջինը:

Արտաքին երջանկութիւնը, զոր խելագարօրէն կը փնտռեն այն բոլորը, որոնց կեանքի նպատակը հաճոյքներն են և ոչ բարոյական պարտականութիւնների կատարումը – խաբուսիկ երջանկութիւն է, որ չը պէտք է լինի առարկան քո ձգտումների: Դու պիտի չճանաչես երջանիկ լինելու մի այլ միջոց, քան ցեղիդ և նմաններիդ համար աշխատելն ու տառապելը:

Քո երջանկութիւնը – ծնունդ իմաստութեան – պիտի լինի յանուն ցեղային իտէալի զոհաբերւողների գերագոյն երջանկութիւնը, քանզի մարդս տէրն է միայն իր զոհաբերածի և դա է միայն նրա արժէքը, և ոչ թէ այն կարողութիւնները, որոնցից իրենից զատ ոչ ոք է օգտւում:

Քեզնից դուրս չկայ և պիտի չը փնտռես երջանկութիւն:

Փնտռածդ երջանկատու ըղձանոյշը ապրում է մի խորհրդաւոր դղեակում, – որ քո սիրտն է, բաժանելով հարեւանութիւնը խիղճ կոչւած աստւածութեան:

Քո երջանկութիւնը պիտի լինի ծառայել ժողովրդի երջանկութեան: Իսկ դա նշանակում է, որ նա պիտի թողնի փողոցն իր բազմապիսի հրապոյրներով: Նա պիտի յետ մղէ այն բոլոր նիւթակրօն և անասնացուցիչ վարդապետութիւնները, որոնք տկարացնում են մեզ որպէս հայ մարդ:

Իսկ դա նշանակում է, որ դու պիտի չնմանւես այն սերունդներին, որոնք կորչել են առանց ազգային օգտակարութեան, ինչպէս խոռոչներում ընկած արևի ճարագայթը: Որոնք գոյութիւն են ունեցել, բայց չեն ապրել: Որոնք չեն թողել մի բան, որ ապրէր իրենցից յետոյ:

Դու բարոյապէս ազատ չես՝ դառնալու սերունդը անասնօրէն երջանիկ դատարկապորտների, որովհետև և ոչ մի ժամանակ քո ժողովրդի գոյութիւնն այնքան լուրջ կերպով վտանգւած չէ եղել, որքան այսօր: Ինչպէս և երբեք քո ժողովուրդը այնքան հրամայողաբար չէ զգացել կարիքը մի ուխտւած և հերոսական սերնդի:

Եղել են սերունդներ, որոնք իրենց կեանքը, վատնել են խաբէական «կրկներևոյթների» կամ «թիթեռնիկների» յետևից վազելով:

Ահա թէ ինչո՛ւ եմ ասում քեզ, վերցրու խաչդ և հետևիր ինձ: Այո՛, քո սերունդը պիտի լինի խաչակիր: Իսկ այդպիսին դառնալու համար, պէտք է որ քո ամեն մի օրը լինի ճերմակ քարով նշանակելի օր: Պէտք է որ քո կեանքը լինի բարոյական լրջութիւն, գրաւչութիւն և առողջութիւն: Իսկ այդպիսին լինելու համար՝ ապրի՛ր չմեռնելու, մեռի՛ր ապրելու համար: Կեանք նւիրիր բաների, որ չեն մեռնում:

***

Կուզէի, որ դու, հայ երիտասարդ, իւրացնէիր ինքնաճանաչութիւնը՝ որպէս ոյժի, յաղթանակի և բարձր երջանկութեան ամենակարճ և ամենաստոյգ ճամբան:

Ծանի՛ր զքեզ:

Գիտցիր,– ասում է այդ պատգամը, գիտցի՛ր, որ մարդս գաճաճ է իր ներքին հսկայի բաղդատմամբ:

Ծանի՛ր զքեզ:

Կուզէի որ իմաստասիրական այդ հրամայականը քանդակւած լինէր մեր դպրոցական շէնքերի ճակտին, ապա և մեր աշակերտութեան ուղեղի մէջ:

Այն ողորմելիօրէն տկար էակը չէ մարդը, որպիսին ճգնում է զայն ներկայացնել նիւթապաշտական կարճատես գիտութիւնը: Նա գրեթէ ամենակարող է, երբ գիտակցում է, թէ իր մէջ թաքուն ուժերի մի ամբողջ ծով կայ, որից ազատօրէն օգտւում է ինքնաճանաչ անհատը:

Դու աւելի ուժեղ ես, քան կարող ես երևակայել և զգալ քեզ:

Դու օժտւած ես անսպառ հոգեկան ուժերով, որոնց մեծագոյն մասը, անինքնաճանաչութեան հետևանքով շարունակում է մնալ քնած վիճակի մէջ և անօգտագործելի:

Ինքնաճանաչ լինել – ասել է՝ կարող լինել ցանկացած վայրկեանին գործի դնել այն բոլոր ուժերը, որոնց տէրն ես – իմաստութիւն, սէր, աշխատունակութիւն, և այլն:

Ինքնաճանաչութեամբ կարելի է դառնալ մագնիսական մի ամպ, որ չէ խորտակւում և ո՛չ մի ուժից:

Ո՞վ չի զգացել երբեմն իր մէջ կորովի յանկարծակի ծովացում: Ո՞վ չէ ունեցել երբեմն հանճարեող ներշնչումներ, յայտնութիւն, պարզատեսութիւն:

***

Մարդս այն է, ինչ որ կամ ինչպէս որ մտածում է իր մասին: Անինքնաճանաչը, որ իրեն կենդանի մեքենայ է համարում և ոչ աւելին, դատապարտւած է ապրելու և գործելու իր տկար «ես»ի աղքատիկ միջոցներով: Նմանի համար չեն աշխարհ զարմացնող մեծագործութիւնները: Նմանը, անընդունակ վերանորոգումի կուրօրէն մասնակցում է իր ամենօրեայ թաղման: Աստիճանական անձնասպանութիւն է նմանի կեանքը:

Իսկ նա որ գերագոյն երջանկութեան հասնելու համար՝ ձգտում է տիպար կատարելութեան, նա՛ որ գիտէ թէ բոլոր մարդիկ կատարելութեան կատարելիութիւններ են, նա կասէ ձեզ – ընդունեցի՞ր մի բանի անհրաժեշտութիւնը, նշանակում է որ այդ բանը ոչ միայն կարելի է, այլև կիսով չափ արդէն կատարւած:

Ուրեմն, եղի՛ր ինքնաճանաչ, երիտասա՛րդ բարեկամ, հաւատա թաքուն ուժերիդ և օգնութեան կանչիր քո ներքին մարդուն, որ աւելի Աստուած է քան տկար արարած, որպէսզի աշխարհը չկարողանայ սահման դնել քո հոգու աւիւնին, թափին, թռիչքին:

Ծանի՛ր զքեզ:

Նոյնացիր քո ներքին մարդու հետ և դու պիտի զգաս քո մէջ ծովացումը հոգեկան նորանոր ուժերի. դու պիտի դառնաս աւելի քան զօրեղ և ապա պիտի կարողանաս կապել բախտի անիւը և քաշ տալ ցանկացածդ ուղղութեամբ:

Գ. Նժդեհ (1927)
«Ալիք» Թեհրան
ԻԷ. Տարի, Թիւ 186-187
Չորեքշաբթի, 28 Օգոստոս 1957
Հինգշաբթի, 29 Օգոստոս 1957