30 November, 2022

Յեղափոխական Շանթը

Շանթը յեղափոխական էր:

Յեղափոխական էր նա իր խառնուածքով, իր գործերով, ձգտումներով ու մտածումներով:

Շանթը յեղափոխական հայ էր:

Եթէ նա չնետուեց արիւնռուշտ ու մահաբեր գուպարների մէջ, եթէ չերեւաց մրրիկի թեւերի վրայ, ոչ թէ որովհետեւ խուլ էր հայաշխարհը սարսող որոտումին, այլ որովհետեւ անզուսպ կիրքն ունէր ապրելու: Ապրելու հայ ժողովուրդին ու հայրենիքին համար:

«Կ'ուզեմ կեանքս յաղթական,
Կ'ուզեմ ապրիմ մինչեւ մահ»:

Մեռնիլ կայ, որ հերոսութիւն է, բայց կայ նաեւ մի ապրիլ, որ աւելի քան հերոսութիւն է: Դիւցազնական մահը աստուածային շունչ է, երբ կը յեսանէ վերապրողների կամքը, կը բոցավառէ նրանց հաւատքը, կ'ազնուացնէ նրանց հոգին ու թափ կը տայ կորովին:

Մեռնողները կը յաւերժանան, երբ ապրողներ ունենան:

Երկրային հաճոյքը գահ չգտաւ Շանթի մտքին ու կեանքին մէջ: Նա ապրեց մահը կենսագործելու համար: Ապրեց սակաւապետ վանականի ողջախոհութեամբ, րոպէները հաշուեգրած փիլիսոփայի ճշդապահութեամբ, արթուն ու պարտաճանաչ մի պահակի զգաստութեամբ եւ խոհադէմ մի առաքեալի ուխտաբարձ գիտակցութեամբ:

«Կ'ուզեմ ապրիմ մինչեւ մահ»:

Շանթ ապրեց բեղուն յորդումով եւ իր կենսատու բարիքին շնորհը բերաւ իր պաշտելի ժողովուրդին:

Բանեց ու դատեց անդուլ, անշեղ ու անյողդողդ, մինչեւ իսկ լքումի, արհաւիրքի ու հիասթափումի պահերին: Երկնեց ու ստեղծեց տեւաբար եւ՝ ամենուր: Ահաւոր փոթորիկը հոլի նման ոլորեց ու գալարեց նրան, բայց չկարողացաւ մի նշանախեց իսկ խախտել նրա նուիրումի հաստատակամութիւնից: Անխոնջ հրայրքով սերունդներ կրթեց, չոր հացով տքնեց, առանց պերճազարդ դիրքեր որոնելու, առանց ծառայութիւնը փառքի ու արժանապատուութեան չափանիշ դարձնելու եւ առանց իր պատուազգացումը առուծախի հանելու:

Ապրիլ ուզեց հայութիւնը յեղափոխելու, Ազատ ու Անկախ հայրենիքին համար:

Իր աննուաճ լաւատեսութիւնը եւ զուարթամիտ կենսափիլիսոփայութիւնը բխում էր անսահման ու անվկանգ հաւատքից՝ հանդէպ հայ ժողովուրդի յարաճուն կարողութեան ու ստոյգ տեւականութեան:

Իր աշխոյժ ու անհատնում ժիրութիւնը մշտապէս կազդուրւում էր այն խոր համոզումով, որ իրեն վերապահուած է մի դեր հայ ժողովուրդի Զարթօնքին մէջ: «Մարդ չէ նա, որ առաքելութիւն չունի», ասում էր մի օր: Շանթը առաքեալ էր, եւ առաքեալի հաւատք ունէր:

Իր առաքելութիւնը արթնացնելն էր եւ ինչպէս ինքն է գրել. «արթնցնելը յեղափոխել է»:

Հոգիով ու ծուծով հայ էր Շանթը, հայութեան կենդանի պատկերը:

Հայութեան ապրումը մի վազք է դէպի Երազը. Շանթի կեանքը մի գողտրիկ թռիչք եղաւ դէպի այդ Երազը:

Նա իր աչքը ընդմիշտ յառած պահեց Պետքար լերան գագաթին: Գիտէր, որ «պատրանքն էր սիրում», բայց դա էլ սէր էր, արարիչ սէր: «Պէտք է տենչաս ու չհասիս, որ չյագենաս»:

Շանթը տենչաց բարձունքին ու այդ սիրով արգասաւորեց իր ջանքերը եւ լիացրեց հայութիւնը:

Ինք չհասաւ Պետքար լերան անհաս ու ձիւնոտ գագաթին, բայց սաւառնեց նրան համբոյր տուող արեւի շողերին մէջ, իր ճակատին կրեց նրա անշէջ լուսապսակը եւ օծուեց ու թրծուեց փառքի ու անմահութեան միւռոնով:

Շանթը ապրեց մինչեւ մահ:

Եւ հայոց Պանթէոնը նրան այժմ ընդունում է ծափով ու ծնծղայով:

Բժ. Եր. Խաթանասեան
«Հայրենիք», Պոսթոն
70-րդ Տարի, Թիւ 17258
Շաբաթ, Ապրիլ 19, 1969