1940 թ. Դեկտ. 27ին, տառապալից հիւանդութիւնից յետոյ, Փարիզում, իր վերջին շունչը փչեց Արշակ Ջամալեանը:
Բնատուր բարձր շնորհքներով օժտւած, բազմատաղանդ հայ մտաւորական էր Ջամալեանը: Մարմնով բարեկազմ ու գրաւիչ, ճոխ ու մշակւած, գիտելիքների հարուստ պաշարով հմտացած, արթուն եւ աշխոյժ մտքի տէր, բնաւորութեամբ՝ շէն ու կենսուրախ, առինքնող ու դիւրահաղորդ՝ մտաւորականի օրինակելի տիպար էր նա: Պերճախօս բեմբասաց, արւեստասէր, հանրային ու քաղաքական գործիչ, ճարտար հրապարակագիր ու սուր բանավիճող, գրագէտ, հմուտ տեսաբան ընկերային հարցերի, կազմակերպող ու խանդավառող ոգի – յաճախ չեն պատահում մեզ մօտ այսպիսի բազմակողմանի տաղանդով օժտւած անհատներ: Եւ զարմանալի չէ, որ մինչեւ այսօր էլ մեր կեանքում ցաւագին կերպով զգացւում է Ջամալեանի կորուստը. նրա տեղը դեռ մնացել է բաց:
Իր նախնական կրթութիւնը ստացել էր ծննդավայրի ծխական, ապա ռուսական դպրոցներում: 1897ին նա ընդունւեց Էջմիածնի Գէորգեան Ճեմարանի երրորդ դասարանը. 1901ին աւարտեց Ճեմարանի 6րդ դասարանը եւ 1902ին հեռացաւ առաջին լսարանից:
Գէորգեան Ճեմարանը ժամանակի հայկական միակ բարձրագոյն վարժարանն էր: Անունով հոգեւոր՝ փաստօրէն տալիս էր ընդահնուր կրթութիւն, խորունկ եւ բազմակողմանի ծանօթութիւն հայոց պատմութեան, լեզւի եւ մշակոյթի բոլոր ճիւղերի ու նաեւ հիմնական ազգային դաստիարակութիւն: Եկեղեցու համար հոգեւորականներ պատրաստելուց աւելի՝ Ճեմարանը արտադրում էր ուսուցիչներ, մտաւորական գործիչներ, գիտական-գրական եւ հանրային ասպարէզների համար հմուտ մշակներ: Ո՛չ մի դպրոց հայութեան չի տւել այնքան մեծ թւով եւ բարձր կարողութեամբ ազգային դէմքեր, որքան Գէորգ Դ. Կաթողիկոսի ձեռակերտը: Բաւական է յիշել միայն այնպիսի անուններ, ինչպէս Աւ. Ահարոնեան, Լ. Շանթ, Ն. Աղբալեան, Մ. Աբեղեան, Աւ. Իսահակեան, Ա. Վռամեան, Կոմիտաս վարդապետ, Կար. եպ. Տէր-Մկրտչեան, Գարեգին Կաթ. Յովսէփեան, Գէորգ Կաթող. Չէորէքճեան, փրոֆ. Ն. Ադոնց, Գ. Խաժակ, Դ. Դէմիրճեան եւ բազում ուրիշներ որոնք Գէորգեան Ճեմարանի մտաւոր աւազանում են մկրտւել:
Արշակ Ջամալեանն եւս դաստիարակւեց եւ իր մտաւոր անհատականութիւնը մշակեց հոգեւոր այդ ակութում (օճախ): Ճեմարանից նրան ճանաչողները կարող են վկայել, թէ նա աչքի ընկնող աշակերտ էր: Դասերի մէջ առաջիններից էր, ինչպէս եւ խաղերի ու աշակերտական ձեռնարկների մէջ: Զւարթ ու կենսուրախ՝ անգնահատելի ընկեր էր: Երբ պէտք էր լինում աշակերտների դատը պաշտպանել Ճեմարանի վարչութեան առջեւ, նրան էին, սովորաբար, առաջ մղում: Նա յաջողութեամբ մասնակցում էր դպրոցական ներկայացումներին: Առանձնապէս յիշատակելի է նրա խաղը Գոգոլի «Քննիչ»ի քաղաքապետի աղջկայ դերում: Այն երանելի օրերին Ճեմարանի տղաներն էին կատարում նաեւ կանանաց դերերը...
Երբ 1902ին Արշակը ձգեց Ճեմարանը, արդէն համոզումով Դաշնակցական էր: Գանձակում նա երեք տարի զբաղւեց Դաշնակցութեան կազմակերպական ու պրոպագանդի գործով եւ մեծ հմայք էր վայելում տեղական երիտասարդութեան մէջ: 1903ին ձերբակալւեց եւ 7 ամիս պահւեց Գանձակի բանտում:
1905ի ամառը Արշակը մեկնեց Գերմանիա ուսանելու համար եւ փայլուն յաջողութեամբ աւարտեց Բերլինի համալսարանի ընկերային գիտութիւնների բաժինը: Ուսանողութեան ընթացքին նա գործօն մասնացկութիւն ունեցաւ Հ. Յ. Դ. Եւրոպայի Ուսանողական Միութեան մէջ, կարելի է ասել՝ նրա ոգին էր: «Ուսանող» պարբերականի գլխաւոր խմբագիրներից էր: Հմտալից յօդւածներ էր գրում Արիսեան ծածկանունով, մեծ մասամբ, ընկերային-տնտեսական հարցերի մասին:
Դաշնակցութեան Չորրորդ Ընդհ. Ժողովին, 1907 թ. Վիեննայում, Ջամալեանը պատգամաւոր էր Եւրոպային ուսանողութեան կողմից: Միհրանական եւ անջատական շարժման յուզումնալից օրերն էր: Ռուսաստանի Դաշնակցական ուսանողութիւնն էլ վարակւած էր անջատական տրամադրութիւններով, եւ նրանց ներկայացուցիչ Աւ. Շահխաթունեանը նրանց մտքերի թարգմանն էր Ընդհ. Ժողովում: Եւրոպայի ուսանողութիւնը աւելի չափաւոր էր: Բացի Ջամալեանից, Ընդհ. Ժողովին ներկայ էին եւ Գերմանիայի ուսանողներ Մարտ. Յարութիւնեանը եւ Եւր. Ֆրանգեանը նաեւ: Սրանց, բայց, մանաւանդ, Ջամալեանի թափած ջանքերով Ժողովին մասնակցող փոքրաթիւ անջատականները մնացին կուսակցութեան շարքերում:
Ընդհ. Ժողովից յետոյ, ինչպէս վկայում է Համօ Օհանջանեանը, Ջամալեանը յանձնում է նրան մի ընդարձակ ուսումնասիրութիւն՝ Դաշնակցութեան տեսաբանութեան մասին, որ պիտի հրատարակւէր «Յառաջ» Մատենաշարի կողմից: Խուզարկութեան ժամանակ, ժանտարմները գտնում են ընկ. Օհանջանեանի մօտ այդ ձեռագիրը, որ յետոյ, քննիչ Լըժինի կողմից թարգմանել տրւեց ռուսերէնի եւ նիւթ ծառայեց Դաշնակցութեան դատավարութեան միջոցին, 1912-ին: Ձեռագրի հայերէն բնագիրը այլեւս երեւան չեկաւ, բայց ոռւսերէն բնագիրը տպւած է դատական գործի հատորներում եւ այսօր էլ դեռ չի կորցրել իր թարմութիւնը:
Համալսարանն աւարտելուց յետոյ, Ջամալեանը հաստատւեց Թիֆլիսում, իբրեւ Ներսիսեան դպրոցի պատմութեան դասատու եւ «Հորիզոն» օրաթերթի խմբագիր Նիկ. Աղբալեանի եւ բժ. Ա. Ղազարեանի հետ: Այդ պաշտօններում նա մնաց մինչեւ 1914 թ. աշունը:
Թիֆլիսում նրա առջեւ բացւեց գործունէութեան ընդարձակ ասպարէզ: Դպրոցում նա սիրւած էր աշակերտութեան կողմից: Իբրեւ խմբագիր՝ նրա առաջնորդողներն ու յօդւածները փնտռւում էին ընթերցողներից: Միաժամանակ դասախօսութիւններ էր կարդում երիտասարդութեան եւ բանւորների համար, ինչպէս նաեւ գրական շրջաններում: Եռանդով մասնակցում էր գրական-հասարակական կեանքին: Մասնակցեց Ընդհանուր Ժողովին Կարինում եւ այդ առթիւ ճամբորդութիւն կատարեց Երկրի զանազան վայրերում, ու ծանօթացաւ ժողովրդի նիստ ու կացին: Եւ 1912ից սկսած Դաշնակցութեան ղեկավար դէմքերից մէկն էր Կովկասում: 1914-ի Կարինի Ընդհանուր Ժողովին թէեւ ներկայ չէր, բայց ընտրւեց Բիւրոյի կովկասեան հատւածի անդամ Խ. Կարճիկեանի հետ միասին:
Կամաւորական շարժման հենց սկզբից Ջամալեանը ձգեց դպրոցն ու խմբագրութիւնը եւ ամբողջապէս նւիրւեց կամաւորական գնդերի կազմակերպութեան գործին: 1914ի աշնան, մի խումբ աշակերտների եւ ուսնաողների գլուխն անցած, որոնց մէջ էր եւ ապագայ Պոլիտ Բիւրոյի անդամ Անաստաս Միկոյեանը, նա անցաւ Պարսկաստան միանալու Անդրանիկի կամաւորական գնդին:
Նահանջից յետոյ, Արշակը այլեւս անհատական զբաղում չունեցաւ. ամբողջապէս նւիրւեց Դաշնակցութեան գործին: Մասնաւորապէս, բուռն գործունէութիւն ցոյց տւեց ցարական իշխանութեան փլուզումից յետոյ, 1917ին: Նա օրւայ ժողովրդական դէմքն էր այդ օրերին, որպէս հռետոր հրապարակային ժողովներում, որպէս յեղափոխական մարմինների անդամ, որպէս բանւորական զանգւածների կազմակերպիչ ու ղեկավար, որպէս կուսակցութեան ներկայացուցիչ արտաքին յարաբերութիւնների մէջ:
Բոլշեւիկեան յեղաշրջումից յետոյ, երբ Անդրկովկասը անջատւեց Խորհրդ. Ռուսաստանից, Ջամալեան Դաշնակցութեան ներկայացուցիչներից մէկն էր Անդրկովկասեան յեղափոխական-պետական մարմինների մէջ: Նա պատւիրակ էր այն յանձնախմբի, որ յանուն Անդրկովկասեան իշխանութեան զինադադար կնքեց թուրքերի հետ, Երզնկայում:
Հայաստանի անկախութեան հռչակումից յետոյ, Ջամալեանը եղաւ Հայաստանի Հանրապետութեան անդրանիկ դեսպանը Վրաստանի կառավարութեան մօտ: Միաժամանակ՝ Հայաստանի ներկայացուցիչ Կովկասի գերման հրամանատարութեան մօտ:
Ապա՝ Ջամալեանը Երեւանում է. Խորհրդարանի անդամ, Հ. Յ. Դ. 9-րդ Ընդհանուր Ժողովի ազդեցիկ դէմքերից մէկը, Հ. Յ. Դ. Բիւրոյի անդամ եւ պետական ու քաղաքային զանազան պաշտօնների մէջ: 1920, Մայիսին՝ կառավարութեան անդամ, հաղորդակցութեան նախարարի պաշտօնով: Բոլշեւիկեան ապստամբութեան դէմ բուռն պայքար մղողներից մէկը:
Նոյն տարի, Օգոստոս 10ին, Հայաստանի կառավարութեան յանձնարարութեամբ, Թիֆլիսում, զինադադար կնքեց Մոսկւայի ներկայացուցիչ Լըգրանի հետ՝ վերջ տալու համար կռիւներին Կարմիր Բանակի հետ Շարուր-Նախիջեւանի ուղղութեամբ:
Հայաստանի խորհրդայնացումից յետոյ՝ Ջամալեանը որոշ ժամանակ պահւած մնաց Երեւանում: Ապա՝ գաղտնի անցաւ Թիֆլիս եւ այնտեղից՝ Պոլիս, ուր շարունակեց գործել, իբրեւ Դաշնակցութեան ղեկավար մարմնի անդամ: 1921 թ. գարնան, որպէս Դաշնակցութեան պատւիրակութեան անդամ, բանակցութիւններ վարեց Լատւիայի մայրաքաղաք Ռիգայում Մոսկւայի պատւիրակութեան հետ, Փետրւարեան ապստամբութեան հետեւանքով ստեղծւած դրութիւնը կարգաւորելու եւ Ռուսաստանի ու Հայաստանի յարաբերութիւնները ճշդելու համար:
Հ.Յ.Դ. 1923 թ. Վիեննայի Խորհրդաժողովից յետոյ՝ Ջամալեանը անցաւ Ամերիկա գործիչի պաշտօնով, ուր մնաց մէկ տարի եւ եռանդուն գործունէութիւն ցոյց տւեց: Մասնաւորապէս մեծ եղաւ նրա դերը Հայ Կարմիր Խաչի վերակազմութեան գործում: Առհասարակ, Հայ Կարմիր Խաչը (ներկայիս Հայ Օգնութեան Միութիւնը) բոլոր երկրներում շատ բանով պարտական է Ջամալեանին. նա անհատնում եռանդ ու սիրտ դրեց այս մեծարժէք կազմակերպութեան մէջ:
1925ին Ջամալեանը մասանկցեց Փարիզի Ընդհանուր Ժողովին եւ նորից ընտրւեց Բիւրոյի անդամ: Միաժամանակ՝ Բիւրոյի կողմից նշանակւեց Ընկերվարական Միջազգայինի ներկայացուցիչ եւ, որպէս այդպիսին, գլխաւորեց Հ. Յ. Դաշնակցութեան պատգամաւորութիւնը Մարսէյլի Ընկերվարական Միջազգային Համագումարում: Այն տեղ էր, որ Դաշնակցութիւնը առաջին անգամ քրտական հարցը ընկերվարական աշխարհի առջեւ դրեց:
Մինչեւ 1933 թ. Ջամալեանը մնաց Բիւրոյի կազմի մէջ եւ գործօն մասնակցութիւն ունեցաւ կուսկացութեան ղեկավարութեան մէջ: 1925ից սկսած անդամ էր նաեւ «Դրօշակ»ի խմբագրութեան եւ մեծարժէք յօդւածներ ունի նրա մէջ: Միաժամանակ աշխատակցում էր մեր կուսակցական մամուլին: Այդ տարիներին գրեց նաեւ մի քանի թատերախաղեր՝ «Տարերքի Ընդվզումը», «Նահապետ Նահապետեան», «Գծից Դուրս», որոնց մէջ արծարծում էր ընկերային եւ հոգեբանական հարցեր: «Հայրենիք» ամսագրում հրատարակեց մի շարք լուրջ ուսումնասիրութիւններ պատմական խնդիրների մասին, ինչպէս եւ մի կուռ պատասխան Յ. Քաջազնունիին, որոնք, դժբախտաբար, մեծ մասով մնացին անաւարտ: Իր բնաւորութեան գծերից մէկն էլ այդ էր. արտակարգ եռանդով լծւել որեւէ աշխատանքի, առատ եւ անգնահատելի գործ կատարել եւ մէկ էլ, յանկարծ, ձգել, յաճախ, առանց աւարտելու: Շատ անգամ մէկ շաբաթում նա ընդունակ էր այնքան գործ արտադրելու, որքան ուրիշը մէկ ամսում չէր կարող գլուխ բերել: Ուրի շանգամ էլ՝ մէկ ամսում չէր կարող անել այն՝ ինչ որ սովորական մարդը մէկ շաբաթում կ'անէր:
1933ից յետոյ, Ջամալեանը ազատ գործիչ էր կուսակցութեան տրամադրութեան տակ: Զանազան յանձնարարութիւններով նա, յաճախ, ճամբորդում էր: Լայն կապեր եւ ծանօթութիւններ ունէր հայ եւ օտար շրջանակների հետ: Նրա միտքը առանձնապէս զբաղեցնում էր կովկասեան ժողովրդների համերաշխութիւնը, յատկապէս հայ-վրացական յարաբերութիւնների բարելաւումը: Այս ուղղութեամբ նա անսպառ եռանդ թափեց եւ մեծ հմտութիւն երեւան բերեց: Վրաց շրջաններում մեծ յարգանք եւ վստահութիւն էր վայելում:
Երկրորդ համաշխարհային պատերազմը Ջամալեանի ծրագիրներն ու յոյսերն էլ խորտակեց: Ճամբորդութեան ընթացքին, 1940 թ. Սեպտեմբերին, նա ծանր կերպով հիւանդացաւ: Ինչպէս միշտ անփոյթ դէպի իր առողջութիւնը, այս անգամ էլ կարեւորութիւն չտւեց: Հիւանդութիւնը բարդացաւ: Թոքատապին չդիմացաւ նրա տկարացած մարմինը: Եւ, Դեկտ. 27ին ընդմիշտ հեռացաւ այս աշխարհից:
Նրա զաւակը, մասնաւոր մի նամակով, հետեւեալ կերպով է նկարագրում հօր վերջին վայրկեանները. «Մինչեւ վերջին վայրկեանները նա հարցումներ է տալիս իր բոլոր ընկերների մասին՝ անհանգիստ նրանց վիճակով: Իսկ երբ բժ. Յովսէփը (Տէր Դաւթեան) խնդրում է, որ հանգիստ լինի եւ առայժմ իր առողջութեան մասին մտածէ, փորձում է վեր կենալ եւ նորից գործի գնալ՝ մտահոգւած մեր ժողովրդի վիճակով: Այդ մտահոգութիւնը նա պահեց մինչեւ վերջին ժամ: Իր մասին ո՛չ մի խօսք, ո՛չ մի փափաք ամբողջ ծանր հիւանդութեան տեւողութեան ընթացքին: Բոլորից էլ հրաժեշտ առաւ՝ ասելով, թէ միւս աշխարհում կը տեսնւենք:
«Ծնունդի գիշերը տաքութիւնը սաստիկ նեղեց նրան. չէր կարողանում շնչել: Այդ գիշեր նա, զարմանալի յիշողութեամբ, առանց մէկ բառ սխալւելու, ծայրից-ծայր ամբողջութեամբ արտասանեց Յովհ. Թումանեանի Սասունցի Դաւիթը»...